
http://www.motherearthnews.com/library/1979_July_August/Ecoscience_The_Inhab
er_Report___Part_1 
 
Issue # 58 - July/August 1979 
ECOSCIENCE  

Executive Summary of the Rasmussen Report, which had-up to that point-been a 
mainstay of those people who claimed that nuclear reactors were sufficiently safe to 
be the world's future energy source. 

 
Then, in March, the near disaster at Three Mile Island emphasized the emptiness of 
the nuclear establishment's statements on reactor safety. One of the top technicians 
in the NCR just about said it all in a telephone call-to the Commission-from the scene 
of the Three Mile Island accident: "It's a failure mode that's never been studied," he 
claimed. "It's just unbelievable!"  
Finally, in April, the controversy surrounding the "Inhaber report" began to attract 
public attention in the United States. Though much less dramatic than the 
Pennsylvania meltdown scare, this document may play an even greater role in our 
future energy choices.  
The "Inhaber report" is a study-entitled Risk of Energy Production-written by Herbert 
Inhaber, Associate Scientific Advisor to the Atomic Energy Control Board of Canada 
(AECB). Only a few copies of the 150-page document (officially numbered AECB-
1119) were circulated within the technical community, but a summary of the report 
was published by Inhaber in the New Scientist (a top British magazine) in May 1978 . 
. . and in Science (the most important North American scientific journal) in February 
1979. The essence of those summaries appeared in such diverse places as the Wall 
Street Journal, the Washington Post, Nuclear News, the Stanford Daily, and a major 
speech (for the British Broadcasting Corporation) by the prominent English scientist-
politician, Lord Rothschild.  
Why did Inhaber's message attract so much attention? Quite simply, because he and 
the AECB were saying that nonconventional energy sources-such as solar power-
present as great a hazard to human health as do conventional sources! Risk of 



both major studies of the risks of nuclear power that are underway in the U.S. 
National Academy of Sciences.  
In fact, Inhaber himself cited Holdren's writings on the risks of nuclear (and other 
conventional) energy technologies in AECB.1119, claiming that-by relying on the 
work of a "well-known nuclear critic"-he was bending over backward to avoid 
accusations of pro-nuclear bias. This purported reliance on Holdren's work, combined 
with Inhaber's surprising conclusions, prompted the Berkeley professor-and some of  





roughly a factor of three-with this elementary mistake. He proudly wrote in Nuclear 
News that the correction "lowered the methanol risk, but did not change its overall 
ranking". He did not, however, mention that other errors -which pervade his entire 
methanol section-result in a more than 10-fold inflation of the risks involved in 
producing this renewable liquid fuel.  
In summary, the Inhaber report is not just marred by a few failures of multiplication 
and addition, but rather is a complex skein of mistakes, booboos, and botches. Some 
of these are glaring . . . some are subtle . . . some require expertise in the energy 
field to detect . . . some are obvious to anyone with an ounce of technical 
sophistication . .. some are mutually canceling . . . and some compound each other. 
But every competent scientist who has examined the report in detail agrees that it 
should never have been issued and that its summaries should never have been 
published. In spite of such criticism, however, the AECB and Inhaber push on!  
What, then, has given this monstrosity such wide acceptance in the scientific and 
popular literature? The trail leads directly back to the door of the AECB. The 
involvement of this Canadian government board has given the Inhaber report an 
aura of respectability. Perhaps the original release of AECB-1119 could have been 
written off as bureaucratic bungling, but the Board's subsequent "stonewalling" 
behavior is a classic illustration of the kinds of stupidity and dishonesty that have 
long permeated the nuclear establishment.  
The principal response of the AECB when faced with the unvarnished truth about the 
Inhaber report-has been to dodge the substantive issue and accuse Holdren and 
other critics of mounting "a concerted program of vilification". It's a "Catch-22": If 
criticism is restrained and "scholarly", it's ignored . . . if it's frank, the critic is 
accused of vilification and his or her comments are still ignored. The AECB 
apparently has no interest in the truth. It has even steadfastly refused to 


